Family watching television 1958. Beste commissieleden Is er in media sprake van bedrog en misleiding? Denk aan journalisten die vooral opzoek zijn naar sensationeel nieuws of zogenaamde 'reality tv' die toch wel erg gestuurd en gemonteerd is of persagentschappen die het medialandschap monopoliseren waardoor je een erg éénzijdig beeld krijgt. Jullie specialiseren jezelf in bedrog en misleiding in het medialandschap.
Dit zijn vragen waar jullie een antwoord op moeten vinden. (de antwoorden schrijf je in je leugenboekje) 1. Welke vormen van bedrog en misleiding vind je terug in media? (televisie, internet, kranten, tijdschriften, documentaires...) Hoe worden we als kijkers/lezers op een verkeerd been gezet. Waarom is het beeld dat media ons voorlegt niet altijd juist? 2. Waarom bedriegen televisiemakers, journalisten? (heb aandacht voor financiële, psychologische, culturele, biologische motieven) 3. Wie zijn de slachtoffers van dit bedrog? Hoe reageert het publiek? Kan het ons veel schelen? Wanneer wel/niet? Is het publiek onschuldig in deze kwestie? Worden mensen getraind om kritisch met media om te gaan? Waarom wel/niet? Wat is het probleem volgens jullie? 4. Wie is Günther Wallraff? Op welke manier probeerde hij de waarheid te achterhalen? Kunnen jullie iets gelijkaardig doen? 5. Kan media helemaal vrij zijn van bedrog? Is dat wenselijk? Waarom wel/niet? Verandert de aanwezigheid van een camera de werkelijkheid? Gedragen mensen zich anders als er een camera of journalist in de buurt is? 6. Welke invloed hebben nieuwe technologische ontwikkelingen als computers, internet, Facebook op bedrog en misleiding. Is de misleiding groter/kleiner dan vroeger? 7. Wat zijn jullie eigen ervaringen met bedrog in de media? (denk aan het journaal of tv-series waar je naar kijkt maar ook jijzelf als bron van informatie. De dingen (roddels?) die je zelf vertelt of op je Facebookpagina zet of 'liked' etc... Jullie zijn detectives. Ga opzoek naar bedrog en misleiding.
+ Lees de tekst over verschillende soorten leugens. Van welke leugens is er sprake in de media? Hoe komt dat? + Lees de tekst 'Een pil tegen de werkelijkheid' Zijn er voordelen aan bedrog en misleiding? Wat is je mening?
Nu je meer zicht hebt op de zaak is het tijd voor de praktijk. Hier willen we met seminarie de klemtoon op leggen!!! Creëer bedrog. Probeer mensen te misleiden. Is het moeilijk of makkelijk? Hoe komt dat? Hoe voelt het? Wat zegt dit over jou?
Veel inzicht in sociale wetenschappen komt van experimenten waarbij bedrog een rol speelt. Bij het elektroshock-experiment van Stanley Milgram dachten mensen dat ze in dienst waren van de universiteit. Ze wisten niet dat ze zelf onderzocht werden. Door bedrog kom je tot de waarheid. Zet een (gelijkaardig) experiment op.
Test dit bedrog uit op 'De grote misleiding' 'Een avond van leugens en bedrog' op vrijdag avond 27 maart 2015. Geef mensen informatie over bedrog en media en creëer een boeiende, spannende en leuke ervaring. |