Beste leerlingen van 6 Humane Wetenschappen Rariteitenkabinetten of wonderkamers ontstonden in de tijd van de renaissance en het humanisme. Rijke mensen, vaak kooplieden, die door handel in contact stonden met de hele wereld, hadden in hun huis een kast of een kleine kamer waarin ze voorwerpen uit exotische landen verzamelden. Koraal, schedels, sjamanen maskers, reuzenschelpen, afgodsbeelden. In de middeleeuwen was de aarde slechts een doorgangsplaats opweg naar de hemel. Nu kreeg de wereld zelf iets mooi en goddelijk. Herinner je je nog het Pantheïsme? Mensen kregen interesse voor bizarre voorwerpen, exotische planten. Zo'n rariteitenkabinet had meerder functies. Het straalde prestige uit. Je kon er mee laten zien dat je rijk, speciaal en een interessant persoon was. Tegelijkertijd was het ook leuk entertainment voor je gasten. Het was best spannend. Probeer je de shock en huivering van mensen voor te stellen bij het betreden van zo'n donkere, mysterieuze kamer vol vreemde botten, opgezette dieren en exotisch kledij. Allemaal dingen die je nog nooit gezien had. Mensen droomden van verre plaatsen en culturen. Een wonderkamer is ook een soort museum. Het wil je iets leren en op die manier de wereld verheffen. Dit project bereikt een hoogtepunt in de tijd van de verlichting. Vreemde dingen verzamelen werd meer dan hobby. Mensen werden echte onderzoekers, gedreven door rationaliteit, wetenschap en nieuwsgierigheid. Een rariteitenkabinet was, in de sfeer van het positivisme, een manier om de wereld te ordenen, classificeren en te beheersen. Zo kwamen magie en verwondering tegelijkertijd onder druk te staan. de opdracht Stel een groepje samen (drie leerlingen) en creëer een rariteitenkabinet. Verzamel vreemde voorwerpen, foto's, verhalen, dieren, landschappen, gedichten, filmfragmenten, rituelen. Voor dit rariteitenkabinet gebruik je een prezi-presentatie. Prezi is een interactie platvorm dat je helemaal naar je hand kan zetten. Maak een account aan, kies een stijl en zoek afbeeldingen, geluidsfragmenten, filmbeelden. Het mag er ouderwets uitzien maar dat hoeft niet. Zolang het maar mysterieus en geheimzinnig is. Je publiek moet verwonderd zijn! Denk goed na over de vorm. Hoe zal je wonderkamer eruit zien? Maak een presentatie die je mooi vind. Wat je laat zien en vertelt hoeft niet echt te zijn. Zet je toeschouwers op het verkeerde been. Maak er een spannende interactieve (betrek het publiek) ervaring van. Op maandag 18 en 25 september heb je tijd om hieraan te werken. Op maandag 9 oktober leid je ons rond in je wonderkamer! Vertel wat er te zien is. Jullie zijn onze gidsen. Deze virtuele rondleiding/presentatie duurt ongeveer 10 minuten. (We verduisteren lokaal 106 en zetten geheimzinnige muziek op) Enkele tips... Je mag met filmpjes en foto's werken die je zelf maakt. Ga op zoek naar voorwerpen waarvan je niet weet wat het is. Misschien ken je ergens een oude zolderkamer waar, over vele jaren heen, spullen in terecht zijn gekomen. Ga op verkenning... Onze seminariekast in 102 heeft wel wat weg van een rariteitenkabinet. Neem er een doos uit en ga op verkenning. Kan je achterhalen wat alles is en waarom het in de kast zit? Waar denk je dat het voor gebruikt is? Neem een boek met een weinig zeggende kaft en doe een willekeurige bladzijde open. Waar ben je? Enkele interessante zoektermen.... 'unknown object’, ‘unknown thing’, ‘strange and bizar places’, |
Pius X > het mysterieuze project >