Pius X‎ > ‎het mysterieuze project‎ > ‎de verdwijning‎ > ‎personages‎ > ‎

11. leerkrachten

Twin Peaks, High School



Nora is een leerling Humane Wetenschappen op het H. Pius X instituut. Wie zijn haar leerkrachten? Hoe heten ze? Hoe zien ze eruit? Hebben ze iets te maken met de verdwijning van Nora?

Waarom studeert Nora Humane Wetenschappen? Wat wil ze er later mee doen? Hoe reageren haar leerkrachten op de verdwijning? Zit Nora al lang in Humane Wetenschappen op Pius X? Waarom wel/niet? Bedenk een geloofwaardige voorgeschiedenis. Wat heeft ze hier allemaal meegemaakt? Projecten, uitstappen, strafstudies…? Spelen deze gebeurtenissen een rol in haar verdwijning?


Creëer geloofwaardige personages. Leef je in! Hoe voelt het om les te geven? Heb aandacht voor leerstof, leerlingen, studiemethoden (hoe leer je dingen?) ... Dit zal je helpen om een realistisch en mysterieus verhaal te creëren. Zoek in literatuur, films, series, theaterstukken etc … minstens drie (opmerkelijke en geheimzinnige) lesgevers. Kijk met een nieuwe, nieuwsgierige blik naar onze school. Het gebouw, de mensen...de omgeving. Interview het personeel, ga praten met mensen die de school vanuit een andere invalshoek ervaren. Wat voor school is Pius X? Gebeuren er geheimzinnige dingen? Weten leerkrachten, studiemeesters en directie meer dan ze zeggen?




Enkele zaken die geweten zijn…


- Nora had een erg slecht rapport en stevende af op een ‘C’ attest. Haar resultaten waren erg

wisselvallig.

- Ze was nochtans een brave leerling. (geen B-codes) Nora was altijd op tijd aanwezig maar

verschillende leerkrachten merkten wel dat haar betrokkenheid in de les en haar resultaten

achteruit gingen.

- Na haar verdwijning blijkt dat Nora een afspraak gemaakt had met Jan Maddens. Waarover ze

met de directie wilde praten is niet geweten.  

- Nora had een goede band met haar leerkracht cultuurwetenschappen. Ze is geïnteresseerd in

sociologie en antropologie.

- Ze gaat graag naar school en is de leerkrachten dankbaar dat ze haar nieuwsgierigheid

stimuleren en haar ogen openen maar ze vindt dat het tegelijkertijd maar een rare rationele

routine is geworden. Ze mist verwondering in veel lessen en heeft kritiek op leerkrachten en

klasgenoten die school afhandelen als taak op weg naar een job later. Ze vraagt zich

af of je niet meer leert door op reis te gaan en de wereld te ervaren.  

- De leerkracht cultuurwetenschappen had een bijzonder vaklokaal, gevuld met exotische

voorwerpen uit verre landen.

- Hij heeft in de les de film ‘Cannibal Holocaust’ (1980) van Ruggero Deodato laten zien.














Subpages (1): informatie-fiche