Pius X‎ > ‎het mysterieuze project‎ > ‎de verdwijning‎ > ‎personages‎ > ‎

09. bedelaar/vreemde figuur (in de Abdijstraat)

Margret Lanterman, The Log Lady, (Twin Peaks, 1990)



Nora geeft, elke dag, wat geld aan een bedelaar/rare figuur op de stoep van de Abdijstraat. Deze man heeft verschillende motorische en vocale tics. Wie is deze bedelaar? Hij heet hij? Hoe ziet hij eruit? Waarom helpt Nora een bedelaar? Heeft deze bedelaar iets te maken met haar verdwijning? Hoe reageert hij op de verdwijning van Nora? Zit hij al lang te bedelen op de stoep? Bedenk een geloofwaardige voorgeschiedenis. Wat heeft hij allemaal al meegemaakt? Spelen deze gebeurtenissen een rol in de verdwijning van Nora?


Creëer een geloofwaardig personage. Leef je in! Hoe voelt het om met een psychische stoornis te leven. Hoe is het om arm te zijn. Bestudeer het fenomeen armoede? Zijn de twee met elkaar verbonden? Wat zijn de oorzaken en oplossingen? Dit zal je helpen om een interessant en realistisch en mysterieus verhaal te creëren. Zoek in literatuur, films, series, theaterstukken etc … minstens drie (opmerkelijke en geheimzinnige) voorbeelden van bedelaars/personages met gedragsstoornissen. Ga praten met armoede organisaties en straathoekwerkers.




Enkele zaken die geweten zijn…


- Na Nora’s verdwijning is de bedelaar/vreemde figuur door de politie opgepakt. Hij heeft een nacht in de

cel gezeten maar is na enkele uren ondervraging, de volgende dag, weer vrijgelaten.

- De bedelaar is als soldaat in verschillende landen geweest. Nora was gefascineerd door zijn verhalen.

- Door zijn traumatische voorgeschiedenis heeft de man verschillende tics. Tics zijn plotselinge, doelloze,

onwillekeurige en zich herhalende bewegingen (motorische tics) of geluiden (vocale tics). Maar zijn ze wel

zo onwillekeurige en doelloos als je op het eerste zicht denkt?

- Hij is al door verschillende winkeleigenaars weggejaagd.

- Leerlingen Humane Wetenschappen leren in lessen cultuurwetenschappen over armoede en doen

regelmatig projecten buiten de school, waarin ze aangespoord worden om de link leggen met de praktijk.