1. de vertaling (opdracht in de kerstvakantie) De Codex Seraphinianus is een werk van de Italiaanse kunstenaar Luigi Serafini. Hij schreef en tekende de codex tussen 1976 en 1978. Het boek bevat hoofdstukken over planten, scheikunde, machines, vreemde volkeren en gebouwen. Serafini wil er niet veel over kwijt. Is het gewoon gekkigheid of zit er meer achter? Tot nu toe zijn linguïsten er nog niet geslaagd om het lettersysteem te ontcijferen en de codex te vertalen. De getallen (bijvoorbeeld de paginanummers) zijn ontcijferd door Allan C. Wechsler en de Bulgaarse linguist Ivan Derzhanski. Het is variatie op ‘base 21’(zie afbeelding) Je krijgt van ons een unieke bladzijde uit de Codex Seraphinianus. Bestudeer, ontcijfer en vertaal deze bladzijde. Bekijk de tekeningen. Waar zou het over gaan? Vergelijk de letters. Zie je er patronen in? Doe dit bij kaarslicht aan je bureau, terwijl het buiten dondert en bliksemt. (je kan de onweergeluiden altijd afspelen op je computer of smartphone) Je geeft je vertaling (1 bladzijde, gebruik dezelfde bladindeling uit de codex) aan ons af op maandag 8 januari 2018. 2. de verdwijning De televisieserie ‘Twin Peaks’ van David Lynch was in 1990 een groot succes. Miljoenen kijkers raakten in de ban van dit Amerikaans dorpje waar een meisje, Laura Palmer, vermoord wordt teruggevonden. Langzaam kom je te weten wie het gedaan heeft. Is het haar vriendje, haar beste vriendin, haar therapeut, haar geheime vriendje, haar ouders, een man met één arm, een reus of kwade geesten die sluimeren in de bossen rond het dorp? Jullie opdracht is losjes gebaseerd op de serie ‘Twin Peaks’. Pius X heeft namelijk haar eigen mysterie. Nora Maerschalck was een leerling Humane Wetenschappen. Tijdens de middagpauze van dinsdag 25 oktober 2016 is ze verdwenen. Haar vrienden beweren dat ze thuis ging eten. Nora woonde in de Bosschaertstraat 270, 2020 Antwerpen. Haar mama, die op dat moment thuis was, zegt dat ze nooit is aangekomen. Net voor haar verdwijning stond Nora aan de deur van de lerarenkamer. Ze wilde haar leerkracht Cultuurwetenschappen spreken. Die was op dat moment echter niet aanwezig. Haar schooltas is later op de dag teruggevonden in de PVR. In haar tas zaten enkele cursussen, haar portemonnee, smartphone en een dagboek met een slotje erop. Wat denken jullie? Wie was Nora Maerschalck en wat is er met haar gebeurd? Ga op zoek naar antwoorden. Bekijk haar leven door de ogen van verschillende personages. Haar ouders, beste vriendin, vrienden, therapeut, een bedelaar op de stoep in de Abdijstraat… Hebben ze iets te maken met de verdwijning van Nora? De scenario’s die jullie bedenken en uitwerken brengen we samen op de grote projectavond op 16 maart 2018. Maak het zo mysterieus mogelijk! en dus... 2.1. Stel een groepje samen. (3 a 4 personen) Het lot zal beslissen met welk personage (ouders, vrienden, politie, leerkrachten…) jullie aan de slag gaan. 2.2. Bedenk een scenario. Wat is er met Nora gebeurd en welke rol speelt jouw personage in haar verdwijning? Probeer de leefwereld van je personage zo goed mogelijk te begrijpen! Informeer je. Gebruik theorieën gedrag-en cultuurwetenschappen om je scenario zo boeiend en realistisch mogelijk te maken. Zoek een gepast decor voor je verhaal. Ken je geheimzinnige plaatsen? Militaire bunkers, geheime gangen, kerken, oude bibliotheken, spookhuizen, antiekwinkels, oude musea en verlaten fabrieksterreinen. Waarom voelen deze plaatsen geheimzinnig aan? Hoe komt dat? We hopen tijdens dit project op guur weer en mist. 2.3. Als jullie scenario klaar is, is het tijd voor de praktische uitwerking. Bouw en knutsel. Denk aan een gepast decor (op welke locaties spelen belangrijke gebeurtenissen zich af?), kostuums, rekwisieten. Het is belangrijk dat je op de projectavond een ervaring creëert. (zie verder) 3. lezingen en workshops over mysterie Op maandag 5 februari 2018 organiseren we een aantal lezingen en workshops. We nodigen mensen buiten de school uit om te komen praten over en werken rond het geheimzinnige. De kennis en vaardigheden die jullie opdoen kan je gebruiken om je eigen concept uit te werken. We bekijken mysterie vanuit verschillende invalshoeken. Heb je je al eens afgevraagd hoe politie rechercheurs te werk gaan bij een moord of wat de organisatie Child Focus doet wanneer er een kind verdwijnt? We onderzoeken ook hoe je muziek, podcasts en film mysterieus en geheimzinnige kan maken. Luister naar het eerst seizoen van ‘Serial’ en probeer te achterhalen wie Hae Min Lee vermoord heeft. Denk na over de link tussen je sterrenbeeld en je persoonlijkheid. Proef geheimzinnig eten. Dit alles en nog meer kunnen jullie op school beleven. We hopen dat het jullie op ideeën zal brengen en zal helpen om zelf een ervaring te creëren op onze grote projectavond. ‘Mystery boxes’ zijn iets ouderwets. Een doos met een groot vraagteken erop. Je kon ze vroeger kopen in goochelwinkels. De inhoud is geheim. Je hebt geen idee wat er inzit. Spannend hé!? Tegenwoordig kopen en verkopen veel mensen ‘mystery boxes’ op ebay. Wat koop je eigenlijk? Het gaat niet echt om de fysieke inhoud van de doos. Je koop vooral een gevoel. Spanning, nieuwsgierigheid en dromen... De doos is puur potentieel. Zolang ze dicht is bevat ze eindeloos veel mogelijkheden. Ze symboliseert wat gaat komen. Zou jij de doos openmaken? Dit gaan we uittesten. We bestellen tweeënveertig vierkante dozen (25 op 25cm) Jullie krijgen op maandag 29 januari elk een doos mee naar huis. De opdracht is simpel. Verstevig de doos aan de binnenkant, vul hem met een mysterie (een geheim) en sluit de doos af. Plak hem dicht met licht bruine scheurplakband. Neem de doos op 19 februari terug mee naar school. Die dag organiseren we tijdens de middag een uitwisseling. Het wiel zal beslissen welke toevallige doos jij mee naar huis neemt. Wat ga je ermee doen? Ben je erg benieuwd wat er in zit? Ga je hem onmiddellijk openmaken of pas op het einde van dit project of over twintig jaar of vlak voor je dood of misschien nooit? Waarom? Hoe voelt het om een mysterie te bezitten? Deze opdracht zet hopelijk aan tot denken. Filosofeer over mysterie en nieuwsgierigheid. Wat is het eigenlijk? Hoe voelt het? Mysterie is de smeerolie voor fantasie en creativiteit. Dit heb je nodig op onze grote projectavond. Stel je voor… samen met enkele klasgenoten kom je in een vreemde ruimte terecht. De deur gaat dicht. De klok begint te tikken. Zoek een uitgang. Je hebt een uur om te ontsnappen. In de ruimte staan vreemde uitvindingen. Er hangt een tabel van Mendeljev aan de muur. Op één van de tafels staat een mandje met eieren, een weegschaal en een slak. Hoe raak je hier weg en oh ja... zou er echt niemand anders aanwezig zijn? Een escape-room is een interactief spel dat je moet oplossen om te kunnen ontsnappen. Ze hebben vaak een mysterieus verhaal over zombies, virussen en ontvoeringen. Wij hebben op school ook een escape-room gebouwd. Vanaf maandag 22 januari proberen telkens 8 leerlingen te ontsnappen. Elke week twee nieuwe groepjes. Hierbij hebben we jullie hulp nodig !!! Het is namelijk een escape-room in wording. Het verhaal is in grote lijnen klaar, maar een escape-room bouw je niet zomaar. Je moet hem uitproberen en het mysterie verfijnen. Sommige opdrachten moeten net iets makkelijker of moeilijker zijn, maar je kan ook nieuwe elementen toevoegen. Daarom gaan jullie de escape-room uitproberen en nadien meehelpen om ze te verbeteren. Zo raakt iedereen betrokken bij het proces en wordt het uiteindelijk onze escape-room. Als iedereen (hopelijk) ontsnapt is wisselen we ervaringen uit en vertel je hoe je het verhaal beleefd hebt. Hoe zou jij het verhaal spannender en mysterieuzer maken? Geef tips. Voeg zelf een uitdaging, puzzel of mysterie toe aan de escape-room die andere leerlingen, een week later moeten oplossen. Ook dit is een nuttige oefening voor jullie in het licht van onze grote projectavond. Eens je ontsnapt bent is het belangrijk dat je niets zegt aan de leerlingen die hem nog zullen doen! 6. een Mysterieuze Avond Op vrijdagavond 16 maart 2018 openen we om 20u de deuren voor het publiek. Mensen zien posters hangen van het verdwenen meisje Nora Maerschalck. In het midden van de PVR, op het podium, ligt de kamer van Nora zoals die eruit zag op het moment van haar verdwijning. Een bureau met huiswerk, een kleerkast, bed, posters, knuffelberen... Is de kamer opgeruimd of niet? Jullie helpen bij het inrichten van haar kamer. Laat sporen achter die het publiek zullen leiden naar wat er met Nora gebeurd is. Elke groepje voegt minstens één betekenisvol voorwerp toe.
|
Pius X > het mysterieuze project >