Beste leerlingen van 5
Humane Wetenschappen
De Oscar's
zijn uitgereikt en het publiek heeft genoten van jullie
filminstallaties. De Oscar Night was een succes. Jullie ultieme en
interactieve filmremix. Maar hoe evalueer je dit nu? In de opdracht
stond dat jullie inlevingsvermogen belangrijk was. Het ging ons niet
om een verslag (een duidelijk eindresultaat wat je kan toetsen aan
bepaalde criteria) maar om fantasie en enthousiasme, moeilijke dingen
om in kaart te brengen. En toch kan je er wel iets over zeggen. Is
dit filmproject goed verlopen? Wat hebben we bereikt?
Wij,
leerkrachten seminarie, kijken tevreden terug. De Oscar Night was een
magische avond vol indrukwekkende tijdmachines, Battle
Royal-simulaties, dansstudio's, fantastische dromen op het plafond
van lokaal 105, monsters en snuffmovies in de kelders van de Witte
straat, een mayadorp waar je chocolademelk kon drinken aan een
kampvuur (everzwijngeluiden op de achtergrond), een grot vol mist en
kippenbotten in de fietsenkelder, feministische Charlie’s Angels,
lachtherapie, Disney prinsessen en criminele jeugd, het aquarium uit
Romeo en Juliet, fotografen, cameralui en veel glamour. We stonden
versteld van de veelzijdigheid van jullie filminstallaties. Daarnaast
hebben jullie bezoekers ontvangen, eten opgediend, verkiezingen
georganiseerd, de techniek verzorgd en oscar's uitgedeeld. Het was
een boeiend spektakel. We willen iedereen bedanken die heeft
bijgedragen aan deze grootse avond.
En dan
hebben we nog niets gezegd over jullie filmrecensies (tekeningen), de
workshops, de filmanalyses en kortfilmpjes die jullie daarvoor
gemaakt hebben en jullie ervaringsverslagen.
Deze rijkdom
maakt het niet eenvoudig om zicht te krijgen op al jullie
activiteiten. Uiteindelijk hebben we besloten om een algemene
groepsletter te geven. Een letter die jullie inzet beloont en onze
appreciatie verwoordt. Naast deze groepsletter krijgen jullie een
tweede en bijkomstige letter voor jullie ervaringsverslag.
Desondanks
is niet alles even goed gelukt. Jullie hebben boeiende ervaringen
gecreëerd maar inhoudelijk vielen sommige filminstallaties te licht
uit. We kunnen dit niet veralgemenen maar de nadruk lag erg op de
actie. Dit was een belangrijk deel van de opdracht en het zal in
volgende projecten zeker terugkomen. Maar daarnaast was het ook de
bedoeling dat jullie informatie zouden meegeven en mensen zouden
laten nadenken over je thema. Hebben jullie dat bereikt? Hier moeten
jullie in groeien. Hoe kan je leuke ervaringen ook inhoudelijk
interessant maken?
Daarnaast
is het jammer dat jullie elkaars filminstallaties uiteindelijk niet
hebben gezien. Het was onze bedoeling om dit maandag 21 februari te
doen maar toen waren de meeste van jullie nog niet klaar. Kwam dit
tijdsgebrek door een slechte planning?
Vooral
de praktische organisatie van de Oscar Night kon af en toe beter. De
plannetjes raakten niet uitgedeeld (mensen wisten in het begin niet
goed wat ze moesten doen en waar alles was) en ook de afspraken
tussen het presentatieteam en de technische dienst hadden beter
kunnen zijn. Waar was de filmploeg en waar waren de journalisten?
Vele waren nog volop bezig met hun eigen filminstalaties waardoor er
weinig tijd overbleef voor het gezamelijke deel. (moeten we nog
groeien als groep?) Dit is echter geen kritiek. Achteraf bekeken was
er structureel te weinig tijd voorzien. Er was nog twee uur
geschiedenis in de week voor de Oscar Night maar dat bleek te weinig.
Eén seminariemiddag extra had wel handig geweest. Dit is op voorhand
moeilijk in te schatten. Ervaring leert dat je veel dingen pas het
laatste moment doet. Hadden jullie er eerder aan kunnen beginnen?
Laten we dit meenemen naar het volgende project en in de toekomst
meer tijd uittrekken voor de praktische voorbereiding.
Een
goeie planning is ook moeilijk omdat het project zo verspreid is in
de tijd. Er zit telkens een week tussen en een vakantie. Misschien is
het beter om er een projectweek van te maken? We denken er over na om
volgende keer zo'n dag als vrijdag vrij te roosteren van verdere
lessen zodat jullie meer tijd hebben voor de voorbereiding.
Wat we als
erg jammer hebben ervaren is dat niet iedereen vrijdag avond tot het
einde heeft helpen opruimen. We willen de leerlingen die dit toch
gedaan hebben van harte bedanken en feliciteren voor hun
uithoudingsvermogen.
Uiteindelijk
kunnen jullie zelf het best inschatten wat je aan dit project hebt
gehad en waarom bepaalde dingen wel of niet gelukt zijn. De meeste
commissies kwamen al snel tot goeie ideeën, bij andere verliep het
proces moeizamer. Ook dit laatste kan erg leerrijk en waardevol zijn.
Het creatief proces is tijdrovend. Het lijkt wel alsof je de nodige
tijd moet verspillen om tot goeie ideeën te komen. Je kan
creativiteit moeilijk forceren. Misschien ga je best zo snel mogelijk
aan de slag? Dan komen ideeën vaak vanzelf of toch sneller dan
wanneer je te lang blijft nadenken. Ook samenwerken in een commissie
is niet altijd makkelijk. Was er een goeie dynamiek? Waarom wel/niet?
Het is interessant om je hierover te bezinnen. Hebben jullie de
beschikbare tijd goed gebruikt? Wat hadden jullie anders kunnen doen?
Hebben jullie de opdracht goed bekeken en gebruikt? Zijn jullie hulp
komen vragen aan ons (je leerkrachten)? Waarom wel/niet?
Het zijn
belangrijke vragen. De kans, dat je later flexibiliteit en
creativiteit aan de dag zal moeten leggen, is groot. Vandaag verhuist
steeds meer werk naar lage loonlanden (India) en zijn het vooral de
creatieve en inventieve jobs die hier blijven. Het is belangrijk dat
je zelfstandig aan iets kan werken en dingen kan bedenken.
Was er meer
te halen uit dit project? Het is een belangrijke vraag aan ieder van
ons. (ook wij leerkrachten) Ongetwijfeld wel. Achteraf zijn er altijd
dingen die je beter had kunnen doen. Dat is een deel van het
leerproces. Wij zijn alleszins heel tevreden over het resultaat.
Laten we blijven zoeken naar de beste manier om dit soort projecten
te doen. Opmerkingen en suggesties zijn altijd welkom.
Caroline Alaerts,
Charlotte De Beukelaer, Els Fransen en Niels Sverlow