Pius X‎ > ‎Filmproject‎ > ‎

evaluatie

Beste leerlingen van 5 Humane Wetenschappen


De Oscar's zijn uitgereikt en het publiek heeft genoten van jullie filminstallaties. De Oscar Night was een succes. Jullie ultieme en interactieve filmremix. Maar hoe evalueer je dit nu? In de opdracht stond dat jullie inlevingsvermogen belangrijk was. Het ging ons niet om een verslag (een duidelijk eindresultaat wat je kan toetsen aan bepaalde criteria) maar om fantasie en enthousiasme, moeilijke dingen om in kaart te brengen. En toch kan je er wel iets over zeggen. Is dit filmproject goed verlopen? Wat hebben we bereikt?

Wij, leerkrachten seminarie, kijken tevreden terug. De Oscar Night was een magische avond vol indrukwekkende tijdmachines, Battle Royal-simulaties, dansstudio's, fantastische dromen op het plafond van lokaal 105, monsters en snuffmovies in de kelders van de Witte straat, een mayadorp waar je chocolademelk kon drinken aan een kampvuur (everzwijngeluiden op de achtergrond), een grot vol mist en kippenbotten in de fietsenkelder, feministische Charlie’s Angels, lachtherapie, Disney prinsessen en criminele jeugd, het aquarium uit Romeo en Juliet, fotografen, cameralui en veel glamour. We stonden versteld van de veelzijdigheid van jullie filminstallaties. Daarnaast hebben jullie bezoekers ontvangen, eten opgediend, verkiezingen georganiseerd, de techniek verzorgd en oscar's uitgedeeld. Het was een boeiend spektakel. We willen iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan deze grootse avond.

En dan hebben we nog niets gezegd over jullie filmrecensies (tekeningen), de workshops, de filmanalyses en kortfilmpjes die jullie daarvoor gemaakt hebben en jullie ervaringsverslagen.

Deze rijkdom maakt het niet eenvoudig om zicht te krijgen op al jullie activiteiten. Uiteindelijk hebben we besloten om een algemene groepsletter te geven. Een letter die jullie inzet beloont en onze appreciatie verwoordt. Naast deze groepsletter krijgen jullie een tweede en bijkomstige letter voor jullie ervaringsverslag.


Desondanks is niet alles even goed gelukt. Jullie hebben boeiende ervaringen gecreëerd maar inhoudelijk vielen sommige filminstallaties te licht uit. We kunnen dit niet veralgemenen maar de nadruk lag erg op de actie. Dit was een belangrijk deel van de opdracht en het zal in volgende projecten zeker terugkomen. Maar daarnaast was het ook de bedoeling dat jullie informatie zouden meegeven en mensen zouden laten nadenken over je thema. Hebben jullie dat bereikt? Hier moeten jullie in groeien. Hoe kan je leuke ervaringen ook inhoudelijk interessant maken?

Daarnaast is het jammer dat jullie elkaars filminstallaties uiteindelijk niet hebben gezien. Het was onze bedoeling om dit maandag 21 februari te doen maar toen waren de meeste van jullie nog niet klaar. Kwam dit tijdsgebrek door een slechte planning?

Vooral de praktische organisatie van de Oscar Night kon af en toe beter. De plannetjes raakten niet uitgedeeld (mensen wisten in het begin niet goed wat ze moesten doen en waar alles was) en ook de afspraken tussen het presentatieteam en de technische dienst hadden beter kunnen zijn. Waar was de filmploeg en waar waren de journalisten? Vele waren nog volop bezig met hun eigen filminstalaties waardoor er weinig tijd overbleef voor het gezamelijke deel. (moeten we nog groeien als groep?) Dit is echter geen kritiek. Achteraf bekeken was er structureel te weinig tijd voorzien. Er was nog twee uur geschiedenis in de week voor de Oscar Night maar dat bleek te weinig. Eén seminariemiddag extra had wel handig geweest. Dit is op voorhand moeilijk in te schatten. Ervaring leert dat je veel dingen pas het laatste moment doet. Hadden jullie er eerder aan kunnen beginnen? Laten we dit meenemen naar het volgende project en in de toekomst meer tijd uittrekken voor de praktische voorbereiding.

Een goeie planning is ook moeilijk omdat het project zo verspreid is in de tijd. Er zit telkens een week tussen en een vakantie. Misschien is het beter om er een projectweek van te maken? We denken er over na om volgende keer zo'n dag als vrijdag vrij te roosteren van verdere lessen zodat jullie meer tijd hebben voor de voorbereiding.


Wat we als erg jammer hebben ervaren is dat niet iedereen vrijdag avond tot het einde heeft helpen opruimen. We willen de leerlingen die dit toch gedaan hebben van harte bedanken en feliciteren voor hun uithoudingsvermogen.


Uiteindelijk kunnen jullie zelf het best inschatten wat je aan dit project hebt gehad en waarom bepaalde dingen wel of niet gelukt zijn. De meeste commissies kwamen al snel tot goeie ideeën, bij andere verliep het proces moeizamer. Ook dit laatste kan erg leerrijk en waardevol zijn. Het creatief proces is tijdrovend. Het lijkt wel alsof je de nodige tijd moet verspillen om tot goeie ideeën te komen. Je kan creativiteit moeilijk forceren. Misschien ga je best zo snel mogelijk aan de slag? Dan komen ideeën vaak vanzelf of toch sneller dan wanneer je te lang blijft nadenken. Ook samenwerken in een commissie is niet altijd makkelijk. Was er een goeie dynamiek? Waarom wel/niet? Het is interessant om je hierover te bezinnen. Hebben jullie de beschikbare tijd goed gebruikt? Wat hadden jullie anders kunnen doen? Hebben jullie de opdracht goed bekeken en gebruikt? Zijn jullie hulp komen vragen aan ons (je leerkrachten)? Waarom wel/niet?

Het zijn belangrijke vragen. De kans, dat je later flexibiliteit en creativiteit aan de dag zal moeten leggen, is groot. Vandaag verhuist steeds meer werk naar lage loonlanden (India) en zijn het vooral de creatieve en inventieve jobs die hier blijven. Het is belangrijk dat je zelfstandig aan iets kan werken en dingen kan bedenken.

Was er meer te halen uit dit project? Het is een belangrijke vraag aan ieder van ons. (ook wij leerkrachten) Ongetwijfeld wel. Achteraf zijn er altijd dingen die je beter had kunnen doen. Dat is een deel van het leerproces. Wij zijn alleszins heel tevreden over het resultaat. Laten we blijven zoeken naar de beste manier om dit soort projecten te doen. Opmerkingen en suggesties zijn altijd welkom.



Caroline Alaerts, Charlotte De Beukelaer, Els Fransen en Niels Sverlow