Pius X‎ > ‎de uitvinding (project)‎ > ‎

agenda

 06/01

introductie van het uitvindersproject. Ceremonie waarin we de Inspirator opstarten. + uitleg bij de opdracht (ahv filmfragmenten)


+ in groep kort bespreken van creatieve opdracht tijdens vakantie


+ leerlingen stellen een team samen (4 pers) en krijgen een doos met een 

   willekeurig apparaat, een hoofdstuk uit de 'Atlas der Imaginaire 

   Verklaringen', een bladzijde uit de ‘dingen uitlegger’ en een technische 

   handleiding.


13/01 

Leerlingen vinden een apparaat uit... 

Lees het hoofdstuk uit de Atlas van Imaginaire Verklaringen + bestudeer een technische handleiding + knutsel en pruts met lampen, printplaten, draden, etc… schroef oude toestellen uit elkaar.


+ opdracht meegeven om ‘vreemd/onbekend’voorwerp mee te nemen tegen

   20/01.


 20/01


Leerlingen verzamelen onbekende voorwerpen en speculeren over hun functie + luisteren naar de Podcast: Everything is Aliv


Opdracht: kruip in de rol van een voorwerp naar keuze.


 27/01



Leerlingen bespreken de inlevingsopdracht bij 'Everything is Alive'. ‘Hoe is het om een paraplu, vork, fiets… te zijn?’

Leerlingen vinden een apparaat uit… 


Lees het hoofdstuk uit de Atlas van Imaginaire Verklaringen, en bestudeer een technische handleiding + knutsel en pruts met lampen, printplaten, draden, etc… schroef oude toestellen uit elkaar.


03/02 


 facultatieve vrije dag
10/02


 

Leerlingen vinden een apparaat uit...  


Lees het hoofdstuk uit de ‘Atlas van Imaginaire Verklaringen’, en bestudeer een technische handleiding + knutsel en pruts met lampen, printplaten, draden, etc… schroef oude toestellen uit elkaar. 


+ kijken samen in de kapel naar enkele youtube filmpjes van Rube Goldberg machines. We verloten de trajecten … Wie neemt wat mee?!  Plan van de kapel uitdelen.


 17/02



Leerlingen bouwen een Rube Goldberg machine in de kapel



We stippelen met scheurplakband een pad uit op de vloer van de kapel (zie plan). Elk groepje krijgt een stuk van het traject. Leerlingen moeten samenwerken. Geef de beweging door!


 24/02

 krokusvakantie
 02/03

Leerlingen vinden een apparaat uit… 

Lees het hoofdstuk uit de 'Atlas van Imaginaire Verklaringen', en bestudeer een technische handleiding + knutsel en pruts met lampen, printplaten, draden, etc… schroef oude toestellen uit elkaar.


+ Voorbereiding van de projectavond. Laatste afspraken en verdeling van de taken. Maak een draaiboek en materiaallijst.


 09/03

 Voorbereiding van de projectreis naar London. 

Leerlingen stellen een groepje samen ...

+ kiezen drie activiteiten

+ bepalen van een ‘zomaarplaats’ (dartpijltjes)

+ uitleg bij de 'people spotting guide'.


 16/03
                    
Leerlingen leggen de laatste hand aan het apparaat. Generale repetitie !!!
                                                                                                                                                                                                                                                                                             
Vrijdag 20 maart 2020 = PROJECTAVOND!      
     'een Avond in het Inventorium'