1. Een archeologisch gedachte-experiment. Kies een voorwerp uit je omgeving en maak er een foto van. Stel je voor dat het over 5000 jaar opgegraven wordt. Hoe ziet het er ondertussen uit en wat zullen archeologen er van denken? Gebruik je logisch verstand en je fantasie. In het tijdschrift Quest (augustus 2011) heeft men een gelijkaardige denkoefening gedaan. Geef je verslag (1blz + foto) af op 26 januari 2012. 2. Archeologische expedities We sturen tien archeologische teams (= vier expeditieleden) op pad. Het gaat om virtuele expedities naar het Paaseiland, Stonehenge, Nazca, grotten (Chauvet, Lascaux...) in het zuiden van Frankrijk, Antwerpen, Skara-Brae, Copan, Machu Picchu. Ga op zoek naar materiële resten die jullie nadien analyseren. Probeer het niet alleen te beschrijven maar ook te verklaren. Hoe zat de cultuur in kwestie in elkaar? Als hulpmiddel krijgen jullie van ons een aantal onderzoeksvragen mee. Het zijn vragen die archeologen ontwikkeld hebben om materiële resten te analyseren. Laat deze vragen los op jullie onderwerp en kom zo tot de nodige conclusies. Aan deze opdracht zit ook een praktische kant. Probeer in de mate van het mogelijke dingen te doen. Leef een paar weken als Paaseilanders, Maya's of oude Egyptenaren. Maak grotschilderingen en stenen speerpunten. Ga op jacht... etc Deze ervaringen zullen je helpen bij het analyseren van de spullen die je zal vinden. 3. Uitstap naar de 'Wunderkammer, een Hedendaags Curiositeitenkabinet in de Botanique. Op 26 januari bezoeken we het museum van de Botanique. Hier is een wonderkamer aangelegd, gevuld met het werk van twintig hedendaagse kunstenaars van Jan Fabre en Wim Delvoye tot Roberto Kusterle en Ulrike Bolenz. Het is een bizarre, kleurrijke wereld waarin sprookjes, fantasieën en nachtmerries heersen. 4. Archeologische lezingen. Om dit virtueel veldwerk tot een goed einde te brengen moeten jullie over de nodige expertise beschikken. Daarom nodigen we verschillende archeologen uit die over hun ervaringen komen vertellen. Ze komen praten over de gevaren van archeologie, de wetenschap van dateringsmethoden, de link met antropologie en etnografie, sporen analyse bij de recherche, het leven in Pompeii net voor de uitbarsting van de Vesuvius en nog veel meer.
5. Archeologische vuilnis-experimenten. Archeologen zijn ook detectives. Het zijn meesters in het ontcijferen van materiële sporen. Jullie kunnen heel wat leren door goed naar je omgeving te kijken. Daarom deze oefening. Er zijn in totaal tien vuilzakken. Tien gezinnen hebben gedurende een week hun vuilnis verzameld. Jullie zijn archeologen (detectives) van dienst. (stel een team samen van vijf personen) Jullie enige bron zijn de spullen in de vuilzak, etensresten, verpakkingsmateriaal, briefwisseling... Probeer de leefwereld van deze mensen zo goed mogelijk te reconstrueren. Wees inventief, stel goeie vragen. (zie opdracht) Wat kom je te weten over de mens/mensen die de vuilzak gevuld hebben? 6. Avond van de Archeologie. Dit project eindigt op vrijdag 23 maart 2012 met een avond van de Archeologie. Jullie nodigen zoveel mogelijk mensen (vrienden, ouders...) uit. Bedenk een informatieve en interactieve manier om ze onder te dompelen in de wereld van de Archeologie. Neem ze mee naar het Paaseiland en Machu Picchu. Kruip door eeuwenoude graftombes op zoek naar mummies, maak stenenwerktuigen, serveer een prehistorische maaltijd... Laat mensen nadenken over archeologie. Wat is er van ons leven over binnen 5000 jaar? Denk aan de verschillende materialen die we vandaag gebruiken. Zijn die bestand tegen de tijd? Hoe zullen archeologen over 5000 jaar naar ons kijken? |
Pius X > Archeologieproject >